Blogg

USA, Florida, Miami, Orlando

28.01.2023 22:20

Denna gång var vi på semester till USA, Florida under jul- och nyårshelgen 2022/2023. Vi hade en underbart rolig tid i Miami och på Disneyland i Orlando. Vi bodde på bra 4-stjärniga hotell. Roligt med julgranar under en värmande sol! Disneyland är stort så vi hann bara med två temaparker, Epcot och Magic Kingdom som var fantastiskt! Vi kunde sola och bada både i Miami och Orlando. Miami är en stor stad med skyskrapor, köpcentrum, yachts och ön Venetian island för de rikaste och mest kända personerna i världen. Jag åker gärna tillbaka en dag men det är ganska dyrt. Flygresan tar lång tid, hem bytte vi plan tre gånger på en dag, Orlando-Miami, Miami-Köpenhamn och Köpenhamn-Stockholm. Dit flög vi Stockholm-New York och New York-Miami på en dag. Flyget tog ca: 9 timmar Stockholm-New York.

Dublin, Irland.

26.02.2019 11:55

Detta nyår 2018/2019 firade vi i Dublin, på Irland, den gröna ön, som har en intressant historia med vikingar som en gång grundade staden Dublin. Dublin är en universitetsstad med många ungdomar som studerar där. Besökte bl.a. slottet, Nationalmuseum, såg huset som är förebild till Vita Huset i Washington DC, USA, där Irlands President bor.

Höst

01.11.2017 22:20

Nu är hösten här, vi var ute nyligen och ställde in utemöblerna och spikade på lite takpapp på verandataket. Grovsopbåten var ute för sista gången i år och vi passade på att slänga gamla grästrimmers, elsladdar, grenar m.m. Vi stängde av vattnet inomhus och lämnade in vattenmätaren för vinterförvaring så den inte fryser sönder som förra året. Det var lugnt, inga turister som på sommaren, kiosken var stängd men Westerbergs har öppet, det är fortfarande grönt på gräsmattor och buskar.

Milano, Italien

07.09.2017 11:51

I år spenderade vi semestern i Italien, I Milano och Lake Como. Vädret var underbart, varmt och soligt varje dag. I Milano besökte vi förstås sevärdheter som The Sforza Castle Museum, Galleria Vittorio Emanuele II med sina designeraffärer som Louis Vuitton, Gucci, Armani och restauranger och caféer. Var i Palazzo Reale och Il Duomo som är Italiens största katedral förutom Vatikanen. Vi gjorde dagsutflykter med tåget till Lake Como, en underbar stad vid en sjö som ligger mellan bergen, tyvärr inga fina badstränder utan swimmingpools istället och en stenig badplats. En del båtar och en flygskola med sjösportplan som övningsflög på och över sjön. Vi tog en linbana högt upp i bergen till byn Brunate med milsvid utsikt ända bort till Alperna. Vi kommer nog att åka tillbaks dit någon gång.

Wien, Österrike

12.01.2017 15:41

Har kommit hem igen efter att ha firat jul- och nyårshelgen i Wien, Österreich. Flög med Austrian Airlines, direktflyg på två timmar. Vi var bl.a. inne i Schönbrunn slott där Kaiser Franz Joseph och Empress Elisabeth/Sissi bodde. Var inne i Imperial Palace och Spanska ridskolan som är deras hovstall, tittade på lektion med Lippizans-hästar. Var i Wiens stadshus, i Österrikes Parlament och på nyårsmässa i Stephansdomen/St.Stephen´s Cathedral. Åt förstås sachertårta på Sacher café. Tog en promenad vid Donaus strand. Det var roligt men ganska kallt i Wien.

Äntligen sommar!

04.08.2016 10:23

Varje vecka är det en ny blomma eller buske som blommar. Först på våren kommer pärlhyacint, krokus, tulpaner, påskliljor och körsbärsträden. Under sommaren blommar först syrénerna, rosor, pionerna, rododendron och sedan gula lysimachia och schersminträdet som doftar underbart av jasmin. Det finns svarta vinbär, körsbär, sviskon och björnbär. Under midsommarhelgen klippte vi gräs och buskar. I juli var det högsommar, soligt och mycket varmt då det är som bäst på Sandhamn. En dag hyrde vi en kanot hos Sandhamnsguiderna och paddlade till Lökholmen, Norra där vi badade, Björkö och Korsö, solen sken, det var mycket varmt, en perfekt dag för att paddla kanot. I juli var det väldigt mycket folk på Sandhamn, både turister, sommargäster och Sandhamnsbor. Var vid poolen i hamnen och solade och simmade. Det var Barnens kappsegling vid Fläskberget. Mycket båtar vid KSSS bryggor. Jag skänkte bort lite saker till Sandhamns Muséum som funnits kvar i vårt hus från tidigare ägare. Två tennisracket, ett badmintonracket, några gamla skridskor, liten vattenkanna i zink för barn, liten träkratta för barn, kruthorn i läder, militärvattenflaska i zink kanske från Korsö, våg kanske från bagaren som tidigare bott i vårt hus, handsnidade träkrokar, affärspåsar, burkar. Jag skänkte bort ett stort runt bord från 1930/40talet som jag ställt utanför staketet och sålde två små runda lampbord och en pall från samma period till en granne.

London

12.01.2016 00:20

Vi var i London över jul och nyår. Det var fint väder för att vara i december, 12 grader och ingen snö. Vi var inne på en exclusive guided tour inne i Buckingham Palace på nyårsdagen, det var mycket guld på allt, antika möbler och samlingar, tavlor på kungafamiljer och av holländska målare. Vi var också inne i Houses of Parliament, The Palace of Westminster med House of Commons och House of the Lords. Såg förstås vaktavlösningen med vaktparaden på Buckingham Palace och The Household Cavalry. Åkte en tur i Eye of London som hade en fantastisk utsikt över London. Drack te på Harrods, handlade hos Burberry på Regent Street i West End med Piccadilly Circus och Trafalgar Square. På nyårsafton såg vi fyrverkerierna som avfyrades från London Eye som vi bodde intill. Det var karneval på nyårsdagen genom stan. En lyckad semester!

Fortfarande sommar

24.08.2015 22:06

Har varit mycket på Sandhamn denna sommar med familj och vänner. 7-8 aug. var det Nautiska Sandhamnsregattan, man såg de segla utanför Sandhamn och sedan när de låg vid KSSS bryggor. Jag och en god vän åt pizza på Pub Almagrundet som tyvärr inte smakade så gott, seglare och turister sprang ut och in genom puben. Min son och jag gick till Trouville där det var folk som solade och badade som vanligt. 22-23 aug. var det DataCom Cup med större segelbåtar som tävlade, båtarna låg efter målgång sedan vid KSSS bryggor. Den helgen var det mycket varmt och soligt, 25 grader, därför var det också mycket turister och barnfamiljer på ön. Pratade med en tjej som jobbade på Strindbergsgården som sa att denna lördag sålde de mest på hela sommaren. Det kom en rescuehelikopter från Sjöfartsverket i Norrtälje som hade övning och man fick titta på helikoptern som var ny och modern på helikopterplattan. Jag fick sitta i cockpit och en ytbärare/pilot berättade och visade mig hur man flyger den. Tog det lite lugnt denna helg, målade några stenar vilket är populärt nu. Man letar efter stenar som är platta och ljusa för att man ska kunna skriva på dem. Jag skrev Sandhamn och Välkommen och målade några blommor på några stenar, snygga som dekoration på marken vid entrén. Åt middag med min son på Värdshusets uteservering som var full med gäster, även utländska turister. När sista båten gick från Sandhamn på söndagskvällen var det kö nästan ända till Strindbergsgården. Cinderella II gick till stan och Dalarö till Stavsnäs, båda båtarna var fulla.

Semester

30.07.2015 10:18

Det händer alltid något spännande eller roligt i juli. Det kom ett litet sjöflygplan med potoner och landade vid KSSS brygga vid Seglarrestaurangen. Jag gick förstås dit för att titta på planet från Grafair som flyger från Bromma flygplats. Medan piloten Tommy väntade på passagerarna han skulle hämta fick jag snabbt sitta i cockpit och se alla instrument, pedaler, ratt och reglage på nära håll, de sa även kort hur man flyger. Mycket intressant, jag stod kvar på bryggan ända tills de flög iväg för att inte missa något. Jag funderar på att flyga med Grafair någon gång, det verkar mycket spännande. När jag var där kom även en ny stor motorbåt till macken, den var kantig, fören var rak, hade en engelsk flagga och det stod Road Harbour i aktern som ligger på British Virgin Islands, the Caribbean, båten hette Stina-Cajsa. Senaste båtmodellen? Medan jag väntade på att se planet flyga iväg låg det en Ribbåt på samma brygga som väntade på några killar som hade svensexa, båten kör ut från slottet inne i stan, det tar en och en halv timme att köra ut till Sandhamn, sa han som körde båten, de skulle sedan vidare ut till någon liten ö. Det var ovanligt många stora motorbåtar i hamnen denna vecka, såna man annars mest ser på Rivieran. Min son är jurist och har nu mer tid att jobba på stugan och tomten, han målade fönster, vi ansade en schersminbuske som växt upp mot skyn och jag putsade några fönster. Det var Barnens kappsegling sönd. den 26 juli, det var sommarens höjdpunkt kommer jag ihåg att jag tyckte när jag var barn.

Juli, semestermånad

18.07.2015 12:46

Underbara sommar! Varmt och soligt hela tiden. Det är fullt med barnfamiljer och hamnen är full med båtar och båtfolk. Stora och små motorbåtar och segelbåtar även från Tyskland, Danmark, Norge och Finland. En solig eftermiddag sjöng Gladys del Pilar på After Sail på Seglarrestaurangen. En dag besökte jag en polisbåt som låg i hamnen, man fick gå ombord och jag provade att sitta vid ratten, en polis visade mig att båten körs med vattenstrålar och inte med propeller vilket ju är ovanligt, trevliga poliser ombord. Frågade den andra polisen vad som händer om man stiger iland på Korsö som har en militärförläggning och som svarade att man får böter. Polisbåten kör från Nacka Strand i Stockholm. Det byggs mycket på Telegrafholmen så jag åkte över en dag för att titta, passbåten som går till Lökholmen går nu även till Telegrafholmen på vägen. Gick runt på Telegrafholmen och tittade på husen de byggt, de ligger nära intill varann i en stugby men det är ännu mest byggjobbare som arbetar med husen, bara några få hus är helt klara där det flyttat in några familjer. Sålde min båt för ett år sedan så jag får båtabstinens ibland så jag pumpade upp en gummiflotte vi har på vinden som är en räddningsflotte. Vi bar ner den till stranden och jag rodde runt i den ett tag, kändes härligt att få flyta fram på vattnet i den varma solen med båtarnas vågor att gunga på. Vi har klippt gräset på tomten, klippt några buskar och målat en husvägg. Ambulanshelikoptern kom en eftermiddag, jag gick till helikopterplattan för att titta på helikoptern men fick uppdraget att stoppa nyfikna barnfamiljer från att komma för nära helikoptern medan sjukvårdspersonalen undersökte en patient. När helikoptern startade vände vi först ryggen till för att inte få sand i ögonen, kände luftdraget mot ryggen och tittade när den flög upp och iväg.